מאחורי הקלעים – מודלים עסקיים של בלוגים או – איך עושים כסף מבלוג

"אז איך את עושה מזה כסף?"

זו בערך השאלה הכי נפוצה שאני נתקלת בה כשאני אומרת שאני בלוגרית, שאלה מהולה בהרמת גבה וחוסר אמונה שהדבר הזה שלוקח לי כל כך הרבה זמן והשקעה אשכרה יהיה/כבר מקור פרנסה לי ולמשפחה שלי.

זה לרוב מלווה בשאלה-אחות שלה "את באמת עושה מזה כסף?" בחוסר אמונה.

אז כן, אני עושה מזה כסף, היום קצת (יחסית לשאר הפעילויות שלי כמו הקורסים שאני מלמדת) אבל בהמשך אני לגמרי רואה את זה גדל. בעיקר כי הקהל שם גדול פי 20 אם לא יותר מהקהל שעוקב אחריי בשאר המקומות, והוא רק גדל כל הזמן.

על מודלים עסקיים של בלוגים או איך עושים כסף מבלוג | צילום: אילוסטרציה

איך עושים מבלוגים כסף?

הרבה נכתב על הנושא הזה, ועוד הרבה ייכתב, אבל הפעם אני רוצה להעלות את השנקל שלי בנושא, בתור מישהי שמהרגע שהקימה את הבלוג שלה (ותכלס מהרגע שפתחתי עסק עצמאי לפני עשור כבר) חושבת על איך עושים כסף מדברים – או במילים אחרות – מה המודל העסקי של הדבר הזה.

קצת רקע על מודלים עסקיים ואיפה מוצאים אותם

אני לא הולכת להעביר לכם עכשיו שיעור במנהל עסקים, אלא לתת לכם את נקודת המבט הסקרנית שלי על הדברים. בזמני החופשי, אני חוקרת מודלים עסקיים. כן, זה משהו שאני מאוד נהנית ממנו ולא מספרת עליו כמעט לאיש. אני מאוד נהנית לראות סרטונים ביוטיוב (של אנשים שמדברים לעצמם כמו שדבירי קורא לזה) ולשמוע פודקאסטים ולנסות להכיר כמה שיותר מודלים עסקיים, שיטות שיווק ורעיונות מיוחדים מהעולם.

איך מוצאים מה המודל העסקי? פשוט. מקשיבים.

נגיד, שמעתם פודקאסט מעולה כמו Shopify Masters, שזה פודקאסט שבו משוחחים עם כל מיני בעלי עסקים שנחשבים סיפורי הצלחה בפלטפורמת אתרי הסחר של שופיפיי. המראיין שואל את בעלי העסק כל מיני שאלות, על מי הם, איך הם התחילו ובאיזה תוספים של שופיפיי הם משתמשים, ותוך כדי הסיפור בעלי העסק סיפרו את.. המודל העסקי שלהם.

לדוגמא: הם מוכרים מוצרים, ישירות לצרכן, דרך החנות בשופיפיי ואמאזון. משם מגיע הכסף שלהם.

הפודקאסט שופיפיי מאסטרס, להאזנה קליק על התמונה

אגב, אותו פודקאסט ממש הוא חלק מהמודל השיווקי של שופיפיי עצמה – כי הוא נותן למאזינים הצצה לאיך דברים מתנהלים בתוך הפלטפורמה ומגרה אותם לעבור להשתמש בה גם, הרי יש מצב שהם יהיו מצליחים בדיוק כמו המרואיינים עצמם.

רוצים עוד דוגמה?

עסק אחר שנתקלתי בו ברשת, הוא בלוגרית אופנה שמספרת על מאחורי הקלעים של הבלוג שלה ועל איך היא הגיעה למסקנה שאם היא לא תפיק הפקות אופנה בעצמה ותפנה ישירות לחנויות והמעצבים שהיא רוצה שיופיעו בבלוג שלה, הם לא יפנו מעצמם והופ – הנה עוד מודל עסקי. ליצור הפקות עצמאיות, להביא כמה מותגים שחולקים ביניהם את עלות היום צילומים הזה ומספקים את המוצרים, להביא צלמת מוכשרת (או צלם), ולהרוויח טוב מיום אחד, שאחר כך גם נותן חומרים לפוסט בבלוג, לשורת פוסטים באינסטגרם ולנעיצות מתוחכמות בפינטרסט. מודל של win-win-win לכל הצדדים, ויש הרבה בסיפור הזה.

עכשיו, בואו נעבור למודלים עסקיים של בלוגים בישראל.

בזמן כתיבת הפוסט הזה חשבתי איך אני יכולה להעביר לכם יותר ערך ולתת לכם הצצה למוחות אחרים שמכירים את התחום לעומק, אז במהלך הפוסט תמצאו דעות מומחים של יונית צוק – הבלוגריסטית, הילה בן חנוך לוי וחן יאקה שומרון.

תכלס, אם מסתכלים על מפת הבלוגים הישראלית, יש מעט מאוד כוכבים שאשכרה יכולים להגיד שהפרנסה שלהם כולה, בסכומים יפים, מגיעה מהבלוג.
לעומת זאת, יש הרבה אינסטגרמרים, אינפלואנסרים ועוד הגדרות שונות שכבר לגמרי יכולים להגיד שזו הפרנסה שלהם. למה זה? מכמה סיבות.

יותר מסתם פרצוף יפה – אינסטגרם לעומת בלוג בשיווק עסקים | צילום: אילוסטרציה

חלקן זמניות, כמו חוסר ההבנה של בעלי עסקים שמשתלם ממש לפרסם בבלוג, או שאפשר להגיע לחשיפה טובה וממוקדת בפוסט בבלוג הרבה יותר מאשר פוסט באינסטגרם למשל (בגלל אחינו הגדול גוגל בעיקר). וחלקן קבועות (יחסית), כי פשוט רוב הבלוגרים בארץ עושים את זה כתחביב או לא מצפים להרוויח מזה הרבה יותר מאשר כמה מאות שקלים (במקרה הטוב) שחברות גדולות מוכנות לזרוק לכיוונם על חשיפת/סיקור מוצר.

אישית, אני חושבת שיש בבלוגים הרבה יותר "בשר" מאשר רק כמה מאות שקלים בחודש, ולכן בבלוג שלי אני כל הזמן בודקת דרכים שונות ומודלים שונים לעשות ממנו כסף טוב, ולאחרונה אפילו למדתי קורס שלם על אסטרטגיה שיווקית שבעזרתו בניתי תוכנית שיווקית לבלוג, עם מודלים עסקיים שאני בוחנת בימים אלו ממש וחלקם כבר התחילו להניב פירות.


הילה בן חנוך לוי מהבלוגים "תלתלים" ו"פנסיה בסטליטו"

צילום: ורד פרקש

כדרכן של (א)נשים רבות, הלכתי בתלם הרגיל, למדתי תואר ראשון (משפטים), בהמשך תואר שני (מנהל עסקים) ועברתי בין מקומות עבודה ותפקידים כשלאט לאט טיפסתי בדרגות השכר. צלחתי בהצלחה את המעבר מ"עובדת" ל"אמא עובדת" עם הילדה הראשונה אבל כשהגיע השני התחילו לצוץ סדקים.

​אחרי הרבה חשבון נפש הגעתי למסקנה שמסלול הקריירה המהיר כבר לא בשבילי והתחלתי בהדרגה לתכנן את דרכי החוצה. החלטתי על הדרך לנצל את ההזדמנות כדי לקחת את מה שעד אז היה לי לתחביב – בלוג לייף סטייל מלווה באינסטגרם שוקק, צעד אחד קדימה ולהפוך אותם מתחביב שמייצר תוספת הכנסה קטנה לפרנסה של ממש.

במקביל, החלטתי לייצר נכס נוסף שמבוסס על כל הידע המקצועי יקר הערך שצברתי במשך השנים בהן שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי באחד הגופים הפיננסיים הגדולים במשק והחלטתי לחבר את הידע הזה אל כל מה שהכרתי מבלוג הלייף סטייל שלי מבחינת הסגנון, המיתוג וההגשה.

בתור מי שעסקה בענף של ניהול סיכונים פיננסיים כל כך הרבה שנים היה לי חשוב לדעת שההכנסה שלי כעצמאית לא תהיה תלויה רק במקור אחד ונכון להיום היא מגיעה משלושת הנכסים הדיגיטליים שלי:

אינסטגרם – אני מודה, מבין שלושת הנכסים ההכנה שמגיעה מהאינסטגרם היא ה"קלה" ביותר אבל בהתאם, המחיר של "הזניית" החשבון שלי גבוה בהתאם. כיום כמעט כל קמפיין או השקה של מוצר חדש של החברות הגדולות במשק מלווה גם בקמפיין "משפיענים" באינסטגרם. החברות הללו עובדות באמצעות "מתווכים" – חברות ניו מדיה שמוצאות להם את הפרופילים המתאימים ביותר. התשלום לקמפיין בודד נע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפים, תלוי בכמות העוקבים. לכן, מי שיש לה יותר מ- 50,000 עוקבים בהחלט יכולה להתפרנס אך ורק מהאינסטגרם.

בלוג הלייף סטייל "תלתלים" – לקח לי לא מעט זמן לייצר מודל עסקי שעובד בבלוג ומייצר ערך אמיתי לקוראות, למעצבות והיוצרות שהן הלקוחות שלי ולעצמי. אחרי לא מעט ניסוי וטעיה יצרתי מודל של הפקות מקוריות שאני מייצרת עבור הלקוחות בתמחור נגיש כשהערך העיקרי שהן מקבלות הוא חשיפה גדולה בפני קהל מאוד רלוונטי שכבר התרגל לכך שכל פעם אני מציגה בפניו מעצבת או יוצרת חדשה. התמחור משתנה ואני מציעה מגוון של אפשרויות מפוסט בודד ששם זרקור על היוצרת, הפקות חד פעמיות מרובות משתתפים ועד ריטיינר חודשי שמספק חשיפה ממוקדת לאורך זמן.

צילום: ורד פרקש

הבלוג הפיננסי "פנסיה בסטילטו" – הבלוג "פנסיה בסטילטו" הוא בלוג שנותן מידע חשוב לכל מי שקוראת אותו וההכנסות העיקריות שקשורות בו מגיעות מהרצאות וחוגי בית מקצועיים שאני מעבירה.

אם אני צריכה לסכם, לא פשוט להתפרנס מתוכן בעיקר כשמדובר בתוכן בעברית בלבד שמיועד לקהל הקטן שלנו. אני מוצאת את עצמי חושבת כל הזמן על דרכים חדשות ויצירתיות כדי להצליח ולתת ערך מוסף אמיתי ומסתובבת עם "פנקס ההגיגים שלי" כדי לא לשכוח ולו בדל מחשבה יצירתית חדשה אחת. את החשש מפני אי יכולת השתכרות (מה גם שלפני השינוי הרווחתי יפה) אני מדחיקה הצידה ומתמודדת איתו באמצעות עשיה בלתי פוסקת, יין אדום ובגדים מפיאטים. בינתיים זה מצליח.


חלק מהמודלים לבלוגים שראיתי עד היום בבלוגים מקומיים:

על מודלים של בלוגרים מצליחים | צילום: אילוסטרציה

  1. המשפיעים – מדובר על אליטה די מצומצמת (היום) של כמה עשרות בלוגרים, שהבינו שיש כוח במספרים, ושאם יש להם מאות אלפי צפיות בחודש לפוסטים שלהם, זה שווה הרבה מאוד כסף למותגים הגדולים. אז הם חברו אליהם ומדי פעם מפרסמים פוסט או סרטון בסטורי שמכיל תוכן שיווקי. משתלם? תלוי בסכום שהם סוגרים על כל פרסום כזה, אבל אני מניחה שכן. ומאוד.
  2. בעלי השירותים המשלימים – הבלוגרים האלה גם זוכים לכמות צפיות יפה בחודש, אבל מוכרים שירותים משלימים. זה יכול להיות סטיילינג, צילום, עריכה, עיצוב ועוד כישורים נוספים שיש לאותם הבלוגרים, אבל העסקים/המותגים הגדולים מבינים את היכולת הזו ושוכרים אותם להפקות עצמאיות שלהם, שלא תמיד קשורות לבלוג עצמו.
  3. המפיקים – כמו בדוגמה שנתתי קודם על הבלוגרית אופנה, וזה נכון לרוב בתחום הזה, אבל לא רק, יש את הבלוגרים שהבינו שיש להם את היכולת, הניסיון וגם הכריזמה להוביל ואף להצטלם להפקת אופנה עצמאית כזו, והם לגמרי עפים על זה (ובצדק). יום צילום כזה יכול להתחיל בהכנסה של כמה אלפים ולהסתיים בהרבה מעבר לכך, לרוב הם מביאים 5-6 מותגים קטנים יחסית שחולקים ביניהם את עלות היום ונהנית על הדרך גם מחשיפה בבלוג עצמו וגם מצילומים מקוריים למוצרים שלהם. שווה לכל הצדדים, ואני מניחה שלא יקח עוד הרבה זמן עד שעוד תחומי בלוגים יעשו הפקות כאלו.
  4. בעלי החנויות – אלו קבוצה של בלוגרים שהוסיפו חנות לבלוג שלהם. החנות כוללת מוצרים שהם מייצרים / מעצבים בעצמם ו/או מוצרים של אחרים. הבלוג שלי לגמרי משתמש במודל הזה ואני יכולה להגיד שזה מודל ממש כיפי, אבל כזה שדורש תחזוקה לא מעטה ונבנה עם הזמן ולא מיידי.
  5. הפורטלים הגדולים – גם אלו בלוגרים עם טראפיק וקהילה די חזקה שהבינו שלהמלצה שלהם יש כוח, אבל במקום פוסט נקודתי על מותג או מוצר מסוים, הם יוצרים פורטל מותגים מומלצים בתוך הבלוג שלהם, שנותן להם גם מודל עסקי מתוחכם וחודשי, וגם תוכן שנסרק לגוגל ומקושר להרבה מאוד אתרים נוספים. שוב – WIN-WIN לכולם.
  6. הכותבים הממומנים – אחד המודלים הותיקים והידועים בעולם הבלוגים בארץ ובעולם, וטוב לכל הבלוגרים, קטנים וגדולים כאחד הוא פוסטים ממומנים. המשמעות היא לכתוב על מותגים ועסקים אחרים תמורת תשלום. בארה"ב לדוגמה, יש חוק שמחייב בלוגרים להוסיף disclaimer בחלק העליון של הפוסט ש"מזהיר" שמדובר בפוסט שקיבלו עליו תשלום אבל בארץ זה לא ממש הכרחי, אבל כן מומלץ (בעיקר כדי לשמור על האמינות של הבלוגרים בקרב הקהל שלהם).

חן יאקה שומרון בעלת סטודיו "לימונדה" והבלוג "למה לא סיפרתם לי"

הבלוג העסקי שלי הוא מה שנקרא "בלוג תומך עסק". הוא משמש ככרטיס הביקור של הסטודיו ושל השירותים שאני מציעה, אבל הוא לא מוכר שום דבר בצורה ישירה.

הרווח שאני מייצרת מהבלוג מגיע בצורה עקיפה דרך ההיכרות של הקוראים עם התכנים שלי בצורה של פגישות ייעוץ או פרוייקטים. אני חושבת שזה מודל עסקי שחשוב מאוד להבין כי רווח מבלוג לא חייב להיות בצורה ישירה.

באמצעות הבלוג אני מצד אחד מנגישה ידע לעסקים בצורה פשוטה וברורה בעזרת הפוסטים שאני כותבת, ומהצד השני, אני מאפשרת לקורא להכיר אותי כאשת מקצוע, להציג את הידע שלי, צורת הדיבור שלי וצורת המחשבה שלי, השקפת העולם שלי על נושאים מסויימים. הקוראים מקבלים הצצה למי אני – אם הם מתחברים הם ממשיכים לעקוב וחלק מהם גם הופכים ללקוחות.

דוגמאות לפוסטים מצוינים של חן: ניתוח פרסונות – לעבוד מול אנשים, לחשוב כמו מותג – איך שימוש נכון במיתוג יקדם את העסק שלכם, וגם – מה זה עמוד נחיתה ולמה אתם צריכים אותו​.


יונית צוק "הבלוגריסטית"

יונית כתבה המון על הנושא הזה, אז ליקטתי את הפוסטים שהכי השפיעו עליי:

1. אופס נולד לי עסק מבלוג, על הסיפור המדהים של פאט פלין (שאישית אני עוקבת אחריו כבר כמה שנים בפודקאסט וביוטיוב שלו).

2. אפשר להרוויח מבלוג, כמו כל דבר צריך להתחיל מלהאמין. פוסט נהדר שמדבר על הדבר המרכזי שצריך לשנות אצלנו כדי להתחיל להרוויח מהבלוג – את המיינדסט/התפיסה שלנו את הבלוג ואת ההכנסות ממנו.

3. איך להרוויח בבלוג מתכנית שותפים. פוסט אורח נהדר של מיי גרף, שמסביר בדיוק מה צריך לעשות כדי לעבוד עם תוכניות אפיליאייטס בבלוג. אגב, טיפ שלי – אמנם תוכניות כאלו הן די חדשות עבור מותגים ועסקים קטנים ישראליים, אבל זה לא אומר שאנחנו כבלוגרים לא יכולים לפתוח את הראש ולהציע לעסקים כאלו חשיפה בתמורה לתשלום + אחוזים מהמכירות, רק צריך לסכם את הדברים טוב מראש, לתחום בזמן ולבסס אמון.


מה לסיכום? אין סיכום.

אני אמשיך ללמוד את הנושא הזה, ולבדוק מודלים עסקיים על הבלוג שלי אחד אחרי (או לצד) השני, ואמשיך לעדכן אתכם פה בהתקדמות, במדור מאחורי הקלעים של הבלוג.

ספרו לי בתגובות – מה לקחתם מהפוסט? איזה דברים אתם רוצים ליישם בבלוג שלכם?

אולי יעניין אותך גם

מדריך ClickUp למתחילים: כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל

מדריך ClickUp למתחילים: כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל

ClickUp הוא אחד הכלים המובילים לניהול משימות ותהליכים בעסקים קטנים, והוא יכול לשדרג את ההתנהלות היומיומית בעסק שלך. בפוסט הזה נצלול לעומק המערכת, נלמד איך להתחיל לעבוד איתה, נבין כיצד להתאים אותה לצרכים שלך, ונענה על שאלות נפוצות כמו מה

לקריאת הפוסט ←
ניהול זמן בעסק קטן: איך לתכנן את היום שלך ולהגביר את היעילות

ניהול זמן בעסק קטן: איך לתכנן את היום שלך ולהגביר את היעילות

האם ידעתן שהדרך שבה אנחנו מתחילות את הבוקר יכולה להפוך את היום שלנו ליעיל יותר ולהשפיע על כל השבוע?
כבעלות עסקים, כל בחירה שאנחנו עושות על הבוקר יכולה להשפיע על הפרודוקטיביות, ההצלחה וההרגשה הכללית שלנו לאורך היום. בפוסט זה,

לקריאת הפוסט ←

מדריך מקיף מתנה

לעבוד פחות, להספיק הרבה יותר!

להפוך כל משימה בעסק להרבה יותר פשוטה, מהירה ומוצלחת, וליהנות מעסק יעיל ובנוי לצמיחה​

כניסת תלמידים